SZD-50 Puchacz

W naszym posiadaniu jest jeden szybowiec SZD-50 Puchacz o znakach SP-3181

Historia szybowca rozpoczyna się w momencie, gdy z powodu wieku, wykruszyła się flota Czapel, a fabrykę w Jeżowie Sudeckim (filia Zakładów Szybowcowych) opuszczały ostatnie Bociany. Jasnym stało się, że konieczne będzie opracowanie nowoczesnego następcy dla poczciwych Boćków. Podjęte w Bielsku, pod kierownictwem mgr inż. Adama Meusa, prace zaowocowały stworzeniem laminatowego, szklono-treningowego szybowca o właściwościach lotnych zbliżonych do nowoczesnych jednomiejscowych szybowców treningowych ,takich jak opracowywany w tym samym czasie SZD-51 „Junior”.

Pierwszy lot SZD-50 zwanego wtedy „Dromader 1” odbył się 21.12.1976 r. W toku dalszych prac powstał drugi prototyp, SZD-50-2, któremu nadano nową nazwę „Puchacz”, gdyż w tym momencie istniał już samolot rolniczy o nazwie „Dromader”, rodem z Mielca. „Puchacz” pierwszy raz wzbił się w powietrze 20.12.1977, czyli prawie równy rok po dziewiczym locie SZD-50 „Dromader 1”. Kilka prototypów w tej wersji zostało poddanych próbom fabrycznym, oraz próbnej eksploatacji w aeroklubach. Aeroklub Krakowski jest w posiadaniu jednego z takich egzemplarzy (SP-3181). Maszyna ta, w stosunku do trzeciej, będącej seryjną wersją Puchacza (SZD-50-3) wyróżnia się brakiem trójkątnych okienek za kabiną, obraz brakiem owiewek kół podwozia. W trzeciej wersji podniesiono także usterzenie poziome szybowca. Modyfikację tą także wykonano na krakowskiej maszynie. Puchacz ze swoimi zaletami, takimi jak, prostota konstrukcji, bezawaryjność, bardzo dobre właściwości lotne, niewrażliwość na warunki atmosferyczne, jest jednak szybowcem droższym niż Bocian. W wyniku czego Aeroklub Polski nie był w stanie zamówić ilości, która mogła by zastąpić starzejące się Boćki. Dlatego też Puchacze w swojej znacznej części były produkowane na eksport.

Z upływem czasu i wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu, przystosowano Puchacza do wykonywania niektórych figur akrobacji wyższej. Jego solidna konstrukcja pozwoliła na dość łatwe dokonanie tego bez większej ingerencji w strukturę. Dostateczna wytrzymałość nie wymagała tego. Ograniczono się jedynie do zamontowania pasa kroczowego wymaganego w locie odwróconym, zmiany sposobu blokowania zawieszającej tylną miskę siedzeniową oraz zmieniono zabezpieczenie sworznia spinającego dźwigary skrzydeł. Dzięki temu zakres możliwości pilotażowych Puchacza rozszerzono o możliwość lotu plecowego, oraz możliwość wykonania niektórych figur odwróconych. Wersję tą oznaczono SZD-50-3A.

DANE TECHNICZNE

Wymiary
Rozpiętość 16,67 m
Długość 8,38
Wysokość 2,04 m
Pow. nośna 18,16 m2
Ciężąry, Obciążenia
Ciężar własny 380 kG
Ciężar całkowity 570 kG
Obciążenie pow. 31,3 kG/m2
Współcz. obciąż. dop. -2,65 +5,3 G
Prędkości
Pr. przeciągnięcia 70 km/h
Pr. ekonomiczna 75 km/h
Pr. optymalna 85 km/h
Pr. dopuszczalna 215 km/h
Doskonałość 30
Jak oceniasz tą podstronę?

COOKIES Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Aeroklub Krakowski